Bra mål för rätt agerande

Det är bara möjligt att agera här och nu. Man kan agera för att få effekt direkt eller senare, men man kan bara agera här och nu. För att driva agerandet i rätt riktning krävs att de mål som ska vägleda är relevanta och fokuserade. För att öka sannolikheten att målen blir just det behöver man enligt mig göra aktiva val inom tre frågeställningar kopplade till varandra:

  1. Vilka är våra strategiska val? Vad tror vi är det bästa sättet för att gå från vårt nuläge till vårt önskade läge?
  2. Vad har vi för affärsmodell? Bör vi ändra något i hur vi fungerar som organisation som konsekvens av vår strategi?
  3. Vilket tidsperspektiv har vi? Har vi brutit ner våra strategiska prioriteringar så vi vet vad de innebär här och nu?

Tar man inte alla tre i beaktning riskerar man att hamna i någon av följande fallgropar:

  • Strategiska val och affärsmodell men inte tidsmässig prioritering: vi försöker göra allt på en gång och har inte ett gemensamt fokus
  • Strategiska val och tidsmässig prioritering men inte affärsmodell: vi tar inte fullt ut konsekvenserna av vår strategi och skapar därmed inte förutsättningarna för att lyckas
  • Affärsmodell och tidsperspektiv men inte strategiska val: vi kringgår strategin och skapar inte bestående effekter i linje med vår framtidstro

Detta gör det såklart lite mer komplicerat att sätta målen, men värdet av att styra och följa upp mot riktigt bra mål (och därmed inte hamna i någon av fallgroparna) rättfärdigar investeringen!

Test your goal management for free

Test your goal management for free

Contact

Contact

Case stories

Case stories

Want to work with goal management?

Want to work with goal management?

We turn strategy to life

We turn strategy to life

Online-training-in-goal-management

Online-training-in-goal-management

Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!

How we work with goal management

How we work with goal management

Goal Management and Follow-up

Goal Management and Follow-up